zondag 4 december 2011

busy basting

I have to confess I hate basting. Another thing I hate is doing more projects and leaving "open ends". So if it comes to basting; I stall. But I won't start other big things because than I leave an open end. So what happens, I don't do much at all. After a busy weekend with "Sinterklaas" Fedde is asleep, Morritz is trying out all of his new toys at once and I faced it. I had to do some basting. Basting with needle and thread I hate and the pins don't like me or my quilts. Basting spray is very expensive in the netherlands and hard to get + I'm afraid with my 2 left hands the whole room will stick afterwards. So I bought myself a very expensive basting "gun", which shoots tags through all layers which you can cut away later, it's pretty fun to do and also quick and effective. You buy the "gun" once and later on you only have to buy the tags which are affordable. In the netherlands you can buy it in most quiltshops and online for example here


Ik heb een grover hekel aan het basten (aan elkaar maken van de drie lagen van de quilt om hem te kunnen doorstikken). Ik heb ook een hekel aan veel projecten naast elkaar doen en dan het gevoel hebben dat niets afkomt, meer open eindjes, dan ik kan overzien. Als ik met een quilt aankom bij het "basten", dan ga ik uitstellen. Ik ga dan niks anders groots beginnen, want dat leidt dan tot open eindjes. Al met al doe ik dan dus even niks. Tot ik de moed op vat om te gaan "basten". Na een druk Sinterklaas weekend ligt Fedde lekker te knorren en is Morritz met al zijn nieuwe speelgoed bezig. Dus ik heb mijn mouwen opgestroopt, mijn tegenzin ingeslikt en ben even lekker over de grond gaan dweilen. Ik doe het niet met naald en draad, want dingen naaien, terwijl ik weet dat ik het ga uithalen, dat is echt niet mijn ding. Met veiligheidspelden wordt het bij mij nooit echt mooi. "basting spray", een soort tijdelijke lijm spuitbus, is in nederland duur en slecht te krijgen. Bovendien heb ik met mijn handigheid angst dat daarna de hele kamer plakt. Ik kocht dus een poosje geleden een heel duur pistool waarmee je een soort prijskaartfliebeltjes door de quilt heen schiet, die je er later weer uittrekt/knipt. Het is best leuk om te doen, het werkt goed en de investering is eenmalig. Je moet wel eens in de zoveel tijd fliebeltjes bij bestellen. Ze verkopen het in nederland bij de meeste quiltwinkels en online bijvoorbeeld hier.


one basted quilt for fedde

"the basting gun"
 Today it went pretty smooth! I think I will handquilt it with cobalt blue following the pattern. I like to handquilt projects when they are not to big and for my little one it seems the right thing. 


Het ging best soepeltjes vandaag. Ik denk dat ik hem ga handquilten. Ik vind dat leuk om te doen met kleinere projecten en het voegt wel wat toe vind ik. Dus voor mijn eigen kleine man.... Ik denk aan cobalt blauw.
The cobalt blue thread I chose


Some impressions from our 2 (both families) "sinterklaas" parties. 


Een paar fotootjes van de Sint. Bij mijn schoonzus Isabel gister:

Mijn mannen

Niet te stoppen tot alles open is.

het mooiste kado van Morritz "domio"

Misschien wordt hij dan de musikale?

Ons prinsesje (had Miek zijn nichtje gekregen)
Bij mijn zus Lenore vanochtend:
Verstoppertje 1

Verstoppertje 2

Leuk dingen met geluid en lampjes

Emma heeft een doktersset, staat zeer intelligent




Pin It

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...